Tηλεκπαίδευση και Τηλεργασία

Tηλεκπαίδευση και Τηλεργασία

«ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ
ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΘΟΜΑΣΤΕ ΟΥΤΕ ΣΤΟ ΠΑΤΩΜΑ, ΟΥΤΕ ΣΕ ΚΑΝΑΠΕΔΕΣ, ΟΥΤΕ ΣΕ ΠΟΛΥΘΡΟΝΕΣ»

«Υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να αποφεύγουμε κατά την ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και την ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ. Δεν πρέπει να καθόμαστε για να εργαστούμε ή να παρακολουθήσουμε το μάθημα ούτε στο πάτωμα ούτε σε καναπέδες ή πολυθρόνες, γιατί αυτό μοιραία θα μας οδηγήσει σε κακή στάση και επιβάρυνση της σπονδυλικής στήλης . Τελικά το μόνο που χρειάζεται για να οργανώσουμε τη θέση εργασίας είναι ένα τραπέζι και μια καρέκλα. Η κακή θέση μπορεί να προκαλέσει κακή στάση σώματος. Ένα παιδί αλλά και ένας ενήλικας που δεν κάθεται σωστά μπορεί να αποκτήσει κύφωση («καμπούρα») λόγω θέσης. Και είναι γνωστό ότι παιδιά που πονούν στην πλάτη ή στη ράχη μπορεί να συνεχίσουν να πονούν και ως ενήλικες» ανέφερε μεταξύ άλλων στην πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία τους, απόλυτα κατανοητή και με πολλαπλές συμβουλές για κάθε ηλικία ο Ορθοπαιδικός Χειρουργός κ. Ηλίας Αλαφροπάτης.

Την 3η διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισαν ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός, ο οποίος ως γιατρός και υπό μορφή διαλόγου υπέβαλε ερωτήσεις και αντάλλαξε απόψεις με τον ομιλητή σε θέματα που αφορούν στην σπονδυλική στήλη, τις παθήσεις των άκρων και πόσο εφικτό είναι κάποια από αυτά να μην εκδηλωθούν, εάν κάποιοι κανόνες γίνουν τρόπος ζωής.

Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας-Δημόσιας Υγείας- ΚΕΠ κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή, αφού ευχαρίστησε τους συνδημότες για το ενδιαφέρον και την ανταπόκριση τους στον διαδικτυακό κύκλο, αναφέρθηκε στην μεγάλη αξία που έχουν οι διατροφικές συνθήκες στην προστασία των οστών, οι οποίες αποκτώνται από μικρή ηλικία και βάζουν τα θεμέλια για την υπόλοιπη ζωή, τονίζοντας τον ρόλο της οικογένειας και ιδιαίτερα της μητέρας τις διατροφικές προτιμήσεις των παιδιών.,

Ο Αντιδημαρχος Οικονομικών – Πρόεδρος της ΔΗ.Κ.Ε.Κ-Ε κ. Κώστας Αμανατιάδης, αναφέρθηκε στα 214 προγράμματα αθλητισμού που υλοποιεί η ΔΗΚΕΕ, στα προγράμματα ορθοσωμικής, θεραπευτικής γυμναστικής όπως και στο νέο πρόγραμμα «άσκηση εργαζομένων » για όσους εργάζονται με υπολογιστή. Επίσης απηύθυνε κάλεσμα σε όλους τους δημότες να ενταχθούν μαζί με τα παιδιά τους στα αθλητικά προγράμματα της ΔΗΚΕΚΕ, να βάλουν τον αθλητισμό στο σπίτι τους και να γίνει ο αθλητισμός τρόπος μιας καλύτερη ζωής.

Προς ενημέρωση των δημοτών μας παραθέτουμε αποσπάσματα από την ομιλία του Διαιτολόγου- Διατροφολογου κ. Λεωνίδα Ναθαναηλίδη, οποίος μετά το πέρας της ομιλίας του απάντησε σε όλα τα ερωτήματα χρησιμοποιώντας οπτικό υλικό και παραδειγματικό λόγο.

 

ΣΩΣΤΗ ΣΤΑΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ – ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ

Το 2020 μαζί με τον SARS-CoV2 μας «σύστησε» με το lockdown και κατά συνέπεια με την τηλεκπαίδευση και την τηλεργασία.
Η τηλεκπαίδευση άλλαξε ριζικά τον τρόπο που τα παιδιά διαβάζουν και παρακολουθούν μαθήματα. Τα παιδιά δεν κάθονται πια σε θρανίο και χωρίς το δάσκαλο ή τη δασκάλα να τα παροτρύνει και να τα επαναφέρει συχνά στη σωστή θέση, κανείς είναι δύσκολο να ελέγξει εύκολα πού , πώς και για πόση ώρα θα καθίσει ένα παιδί .Επίσης το διάλειμμα ενδιάμεσα από τις σχολικές ώρες είναι ευεργετικό για το μυαλό αλλά και για το σώμα των παιδιών, που πλέον δεν ασκούνται σχεδόν καθόλου.
Η τηλεργασία επίσης έφερε σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα μας. Κανείς θα έλεγε ότι «έχει τα καλά της» γιατί στο σπίτι μπορεί κανείς να οργανώσει το χρόνο του καλύτερα και να κάθεται όπου και όπως τον βολεύει.
Όμως η εργασία και η εκπαίδευση μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή δεν είναι ανάπαυση. Μπορεί να απαιτεί πολλές ώρες στη διάρκεια της ημέρας και το «όπως με βολεύει» συνήθως δεν είναι η σωστή θέση.
Υπάρχει σωστή θέση εργασίας. Ο λόγος που πρέπει να καθόμαστε σωστά είναι για να προστατέψουμε το σώμα μας από φθορά και τραυματισμούς αλλά κυρίως για να μην κουραζόμαστε εύκολα.

Πώς θα προστατέψουμε τον αυχένα ;

O πόνος στον αυχένα είναι από τις πιο συχνές αιτίες επίσκεψης στον ορθοπαιδικό. Το τελευταίο έτος όλο και περισσότερα παιδιά αναφέρουν ενοχλήσεις στον αυχένα και φαίνεται πως η θέση στο γραφείο παίζει κύριο ρόλο. Πολύ συχνό λάθος είναι μια οθόνη τοποθετημένη σε πλάγια θέση στο γραφείο, που θα «υποχρεώσει» τον αυχένα μας σε συνεχή στροφή . Η οθόνη πρέπει να βρίσκεται κατά πρόσωπο και μάλιστα στο σωστό ύψος. Η χαμηλή θέση ή η κακή κλίση της οθόνης "ωθεί" τον αυχένα μας και κατά συνέπεια το σώμα σε σκυφτή θέση που επίσης είναι λάθος. Και είναι πολύ εύκολο να ρυθμίσουμε το ύψος μιας οθόνης τοποθετώντας την πάνω σε ένα χοντρό βιβλίο, μια στοίβα χαρτιών ή ένα απλό χαρτοκιβώτιο. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αν δουλεύουμε μπροστά στον υπολογιστή και παράλληλα χρησιμοποιούμε τηλέφωνο, θα πρέπει να χρησιμοποιούμε ακουστικά ή στηρίγματα ακουστικού ούτως ώστε ποτέ να μη συγκρατούμε το τηλέφωνο μεταξύ του ώμου και του αυχένα μας.

Πώς θα προστατέψουμε τα χέρια;

Είναι γνωστό ότι η πολύωρη χρήση υπολογιστή προκαλεί τενοντίτιδες , ενώ η χρήση κινητών και tablet έχει αυξήσει τη συχνότητα ενοχλήσεων από τα χέρια. Όταν μάλιστα κανείς εργάζεται σε γραφείο, είναι λάθος να έχει λυγισμένους τους αγκώνες πάνω απ την ορθή γωνία ή να ακουμπά τους αγκώνες στο γραφείο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ωλένια νευρίτιδα, πίεση δηλαδή ενός νεύρου στον αγκώνα που έχει ως συνέπεια μουδιάσματα στο μικρό και παράμεσο δάκτυλο και αδεξιότητα στις λεπτές κινήσεις του χεριού. Το σωστό είναι να έχουμε χαλαρούς τους ώμους, οι πήχεις να είναι παράλληλοι με το έδαφος και ο αγκώνας να έχει κλίση 90-110 μοιρών.
Επίσης όταν χρησιμοποιούμε πληκτρολόγιο ή «ποντίκι» είναι λάθος να έχουμε τους καρπούς σε έκταση (δηλαδή σηκωμένους προς τα πάνω) γιατί αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια τενοντίτιδες του καρπού και των δακτύλων ή επικονδυλίτιδα. Το σωστό είναι οι καρποί και οι πήχεις να είναι παράλληλα με το έδαφος.
Για να το πετύχουμε αυτό μπορούμε να προμηθευτούμε έτοιμα pad του εμπορίου που φέρνουν τον καρπό σε ουδέτερη θέση ή εναλλακτικά και πιο οικονομικά μια τυλιγμένη πετσέτα ή ένα βιβλίο κάτω απ τον πήχυ μας.

Πώς να προστατέψουμε τη ράχη και τη μέση;

Η παρατεταμένη καθιστική θέση ενοχοποιείται για πόνο στη ράχη και τη μέση ενώ η λάθος καθιστική θέση μπορεί να οδηγήσει και σε κακή στάση σώματος. Δεν πρέπει να καθόμαστε με σταυρωμένα πόδια ή αστραγάλους, ούτε είναι σωστό να καθόμαστε πάνω στα πόδια μας. Το σωστό όταν καθόμαστε στην καρέκλα είναι τα πόδια πάντα να ακουμπάνε στο πάτωμα. Αν η θέση είναι ψηλή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα σκαμνάκι ή υποπόδιο. Αν η θέση είναι χαμηλή μπορούμε να την ανυψώσουμε με ένα μαξιλάρι ή μια κουβέρτα. Στόχος είναι όταν καθόμαστε, τα γόνατα να είναι στο ίδιο περίπου ύψος με τους γοφούς και οι μηροί παράλληλοι με το έδαφος.
Επίσης η πλάτη πρέπει να ακουμπά στην καρέκλα.
Φυσικά δεν υπάρχει καρέκλα που να ταιριάζει απόλυτα στην πλάτη του καθενός, αλλά θα πρέπει να προσπαθούμε να πετύχουμε μεγάλη επιφάνεια επαφής μεταξύ πλάτης και καρέκλας. Υπάρχουν καρέκλες γραφείου με ειδικές εργονομικές ρυθμίσεις, αλλά μπορούμε και με απλά καθημερινά και οικονομικά αντικείμενα όπως απλά μαξιλάρια να καταφέρουμε μια καλή επιφάνεια στήριξης στην πλάτη μας.
Ιδανικά καθένας από εμάς θα έπρεπε να χρησιμοποιεί εξατομικευμένη καρέκλα και γραφείο. Αυτό όμως χρειάζεται πολλά έξοδα και είναι ασύμφορο και πρακτικά αδύνατο να μετατρέψουμε το σπίτι μας σε γραφείο ή σχολική αίθουσα. Μπορούμε όμως με απλά καθημερινά αντικείμενα να πετύχουμε μια θέση εργασίας που θα μας προστατέψει από πόνο και τραυματισμούς.
Το πιο βασικό είναι συχνά να ¨ελέγχουμε¨ τον εαυτό μας και τα λάθη που κάνουμε και να δείχνουμε επιμονή στο να τα διορθώνουμε συνέχεια. Αν επιμείνουμε να διορθώνουμε τη θέση μας συνεχώς, μετά από λίγες ημέρες δε θα χρειάζεται καν να διορθώσουμε τη θέση μας.
Ο σκοπός επομένως είναι να αποκτήσουμε «καλές συνήθειες» καθίσματος και να τις διατηρήσουμε ακόμα κι όταν η τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση βγουν από την καθημερινότητά μας.

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)